بررسی بازده واحدهای پرواربندی گوسفند در استان همدان

نوع مقاله : مقاله آموزشی ، پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پژوهش بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، همدان، ایران.

2 مربی پژوهش بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی ، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، همدان، ایران.

چکیده

پرورش گوسفند بعنوان یکی از متداول‌ترین روش‌های تأمین پروتئین حیوانی مورد نیاز جامعه به حساب می‌آید. بدین لحاظ بررسی کارائی این واحدها و بهبود وضعیت اقتصادی آن‌ها حائز اهمیت است. هدف از این مطالعه بررسی واحد‌های پرواربندی گوسفند استان همدان و تعیین بازدهی آنها است که با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق و دستیابی به اطلاعات در این پژوهش بصورت میدانی و بازدید از واحدهای پرواربندی انجام گرفته است. تعداد نمونه بررسی شده در این پژوهش 171 واحد بود.که بصورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که کارایی فنی این واحد‏ها برابر 3/74 درصد است. بدین ترتیب این واحد‌ها با عدم کارایی 7/25 درصد مواجه هستند. این موضوع نشانگر آن است که واحدهای مورد مطالعه از سوددهی پائینی برخوردارند. بررسی انجام شده نشان داده است در واحد‏های ناکارامد تنها 25 درصد از ظرفیت موجود استفاده شده است. عمده‏ترین دلایل تعطیلی یا تغییر کاربری واحدها به ترتیب اولویت کمبود نقدینگی، کمبود حمایت دولت و عدم صرفه اقتصادی عنوان شده است. بر طبق نتایج بدست آمده عواملی همچون سطح دانش دامدار، ارتباط با کارشناسان ترویج و تحقیقات، رعایت بهداشت تغذیه ، وضعیت جایگاه از لحاظ نور و تهویه ، استفاده از جیره کارشناسی، استفاده بهینه از ظرفیت واحد‏ها، رعایت طول دوره پرواربندی، استفاده از نژاد برتر و دستیابی به ضریب تبدیل مناسب بر روی کارایی فنی واحدهای مورد مطالعه مؤثر است. بنابراین ارتقاء این عوامل باعث بهبود بازده واحدهای پرواربندی گوسفند استان خواهد شد.

کلیدواژه‌ها