مشاهده میکروسکوپ الکترونی اسکنینگ (SEM) انگل انکوسرکا فاسیاتا در شترهای تک کوهانه ایران

نوع مقاله : مقاله آموزشی ، پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای انگل شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 استاد، گروه انگل شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان

3 دانشیار، گروه علوم پایه، دانشگاه شهید باهنر کرمان

4 استاد، گروه پاتولوژی، دانشگاه شهید باهنر کرمان

5 استادیار، گروه انگل شناسی، دانشگاه بوعلی همدان

چکیده

زمینه مطالعه: ضایعات پوستی حاصل از آلودگی با کرمھای نخی شکل در حیوانات خانگی شایع است. در شترها، بیشترین گونه گزارش شده انکوسرکا فاسیاتا می باشد که به بافت پیوندی زیرپوست آسیب می رساند.
اهداف: مطالعه حاضر باهدف بررسی مورفولوژیکی، نمونه‌های کرم نر و ماده بالغ، با استفاده از میکروسکوپ الکترونی اسکنیگ SEM انجام شد. علاوه بر این شناسایی میکروفیلرها آن‌ها با استفاده از میکروسکوپ نوری انجام‌گرفته شد.
 مواد و روش کار: کرم‌های نر و ماده بالغ استخراج‌شده به ترتیب با میکروسکوپ الکترونی اسکنیگ(SEM) موردبررسی قرار گرفتند. همچنین میکروفیلرها جمع‌آوری‌شده بارنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی و با میکروسکوپ نوری بررسی گردید.
 نتایج: در بررسی SEM از انتهای خلفی کرم نر انکوسرکا فاسیاتا ، پیچیدگی و زائدهای دمی  مشاهده شد .همچنین در کرم های ماده، قسمت میانی آنها به‌صورت خطوط دندانه‌دار خشن ظاهر و انتهای خلفی آنها به‌صورت مارپیچ مشاهده گردید. در رنگ‌آمیزی میکروفیلرها قسمت‌های مختلف آنها مشخص شد و اندازه  طول میکروفیلرها به مقدار µm197 تا µm221 تخمین زده شد.
تتیجه گیری: پژوهش حاضر پیشگام تحقیقات در توصیف جامع مورفولوژیکی انکوسرکا فاسیاتا بر اساس SEM در ایران است.بنابراین از یافته‌های به‌دست‌آمده در مطالعه حاضر توصیه می‌شودکه در تحقیقات آینده بخصوص در مورد این انگل استفاده شود.

کلیدواژه‌ها