بررسی وضعیت مدیریتی سالن‌های پرورش مرغ گوشتی در شرایط خشکسالی در استان لرستان

نوع مقاله : مقاله آموزشی ، پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار ، عضو هیات علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، خرم آباد، ایران.

2 محقق بخش علوم دامی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ،لرستان ،سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی، خرم آباد ، ایران.

3 استادیار ، عضو هیات علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، خرم آباد ، ایران.

4 محقق بخش علوم دامی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ،لرستان ، سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی، خرم آباد ، ایران.

چکیده

هدف از این تحقیق، بررسی وضعیت مدیریتی طیور گوشتی و اثرات خشکسالی بر طیور صنعتی و روش‌های مقابله با آن در استان لرستان بود. این مطالعه در طی سال‌های 1390 تا 1392 بر اساس مطالعه میدانی، مصاحبه و تکمیل پرسشنامه انجام شد. مرغداری‌های بر اساس پراکنـدگی به سه‌طبقه20000 قطعه‌ای و کمتر، بین 20000 قطعه تا 40000 قطعه‌ای و 40000 قطعه‌ای و بالاتر تقسیم‌بندی شده و از هر طبقه67 واحد برای تکمیل پرسشنامه انتخاب شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های مربوط به عملکرد واحدها از آزمون واریانس یک‌طرفه و برای مقایسه میانگین عملکرد واحدهای مرغ گوشتی در دوره خشکسالی و غیر خشکسالی از آزمون t برای دو نمونه جفت شده توسط نرم‌افزار (SPSS(20 استفاده شد. نتایج نشان داد اثر خشکسالی بـر میـانگین وزن پایـان دوره، خوراک مصرفی، ضریب تبدیل خوراک و درصد زنده‌مانی اثر معنی‌داری داشت (05/ 0p <). مقایسه عملکرد واحدهای مرغداری در دوره خشکسالی و غیر خشکسالی در استان لرستان برای صفات وزن پایانی و ضریب تبدیل خوراک نشان داد که بین گروه‌های عملکردی در قبل و بعد از خشکسالی تفاوت معنی‌دار بود (05/ 0p <). نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که نوع سیستم خنک‌کننده در حدود 3/51 درصد واحـدهای مورد بررسی از نـوع پوشال، مه پاش و هواکش بود. در مجموع مهمترین راهکار مدیریتی در پرورش طیور صنعتی در زمان خشکسالی اقدامات مدیریتی ازجمله تنظیم دما، نور، تهویه و رعایت الزامات بهداشتی، تغذیه با کمیت و کیفیت مناسب و برخورداری از تسهیلات بانکی بوده که در کاهش مخاطرات ناشی از خشکسالی بر طیور مؤثراست.

کلیدواژه‌ها